Er lyden ikke bare noget der kommer ind i kameraet når man filmer?
Hvordan kan det tage op imod 3 måneder at lave lyd-efterarbejde på en almindelig spillefilm?
Det er nogle af de spørgsmål jeg tit bliver stillet, og som jeg vil forsøge at komme med forklaringer på her - uden at blive teknisk. Det er tænkt til folk uden kendskab til filmproduktion, men jeg er sikker på at der er flere i film-branchen der også kunne have glæde af at forstå lidt mere af hvad der foregår bag de lukkede høretelefoner og tunge lydstudie-døre.
Derudover har jeg også en intention om at gøre opmærksom på at der findes en lydside på film, udover musikken. Der er både blandt biografpublikum, filmanmeldere og for den sags skyld også filmskabere, en tendens til at glemme eller overse denne meget store del af en films samlede udtryk, til trods for at vi bombarderes med reklamer for hjemme-surroundsystemer, THX-biografer, og film i DTS, SDDS, DolbyDigital, osv. I kraft af alle disse nye lyd-systemer er film-lydsider blevet mere og mere komplekse og fortællingsbærende de sidste 10-20 år, men det er som om det ikke er blevet opdaget endnu i medier og meninger.
Selvom arbejdet med en lydside basalt set er det samme i Hollywood som i Danmark, er arbejdsgangene alligevel meget forskellige. Jeg har valgt kun at forholde mig til min egen verden, nemlig et typisk dansk lyd-efterarbejde. Og i sidste ende kan jeg bedst beskrive hvordan jeg selv arbejder, så indimellem må udsagnene stå helt for egen regning...
Jeg har fokuseret mest på lyd-efterarbejdet - det der foregår efter at filmen er færdigfilmet og klippet - da det er her lyden spiller en kreativ rolle. Men for en god ordens skyld har jeg også skrevet et afsnit om selve film-optagelserne, eftersom det også udgør en stor del af tonemesterens arbejde. Til slut er der et bonus-afsnit, hvor jeg forsøger at svare på nogle af de andre spørgsmål jeg typisk møder om filmlyd - nu jeg er i gang.
God fornøjelse!
Hvordan kan det tage op imod 3 måneder at lave lyd-efterarbejde på en almindelig spillefilm?
Det er nogle af de spørgsmål jeg tit bliver stillet, og som jeg vil forsøge at komme med forklaringer på her - uden at blive teknisk. Det er tænkt til folk uden kendskab til filmproduktion, men jeg er sikker på at der er flere i film-branchen der også kunne have glæde af at forstå lidt mere af hvad der foregår bag de lukkede høretelefoner og tunge lydstudie-døre.
Derudover har jeg også en intention om at gøre opmærksom på at der findes en lydside på film, udover musikken. Der er både blandt biografpublikum, filmanmeldere og for den sags skyld også filmskabere, en tendens til at glemme eller overse denne meget store del af en films samlede udtryk, til trods for at vi bombarderes med reklamer for hjemme-surroundsystemer, THX-biografer, og film i DTS, SDDS, DolbyDigital, osv. I kraft af alle disse nye lyd-systemer er film-lydsider blevet mere og mere komplekse og fortællingsbærende de sidste 10-20 år, men det er som om det ikke er blevet opdaget endnu i medier og meninger.
Selvom arbejdet med en lydside basalt set er det samme i Hollywood som i Danmark, er arbejdsgangene alligevel meget forskellige. Jeg har valgt kun at forholde mig til min egen verden, nemlig et typisk dansk lyd-efterarbejde. Og i sidste ende kan jeg bedst beskrive hvordan jeg selv arbejder, så indimellem må udsagnene stå helt for egen regning...
Jeg har fokuseret mest på lyd-efterarbejdet - det der foregår efter at filmen er færdigfilmet og klippet - da det er her lyden spiller en kreativ rolle. Men for en god ordens skyld har jeg også skrevet et afsnit om selve film-optagelserne, eftersom det også udgør en stor del af tonemesterens arbejde. Til slut er der et bonus-afsnit, hvor jeg forsøger at svare på nogle af de andre spørgsmål jeg typisk møder om filmlyd - nu jeg er i gang.
God fornøjelse!