Finalmix / slutmix
Stort set alle de nævnte lyd-elementer (dialog, lyddesign, atmosfærer, effekter, foley, eftersynk, filmmusik etc. etc.) bliver lagt til rette på filmen hver for sig, simpelthen for overskuelighedens skyld. For når det hele bliver samlet kommer det let op på over 100 lydspor, og det hele spiller sammen i én stor pærevælling. Dialogen bliver overdøvet af foley'en. Filmmusikken mudrer sammen med vind-lyden. Og det man troede skulle være en stille, subtil scene, lyder som dommedag. I finalmix samler man alle de mange lyd-elementer man har lavet, tager endeligt stilling til de forskellige bud, og får det hele til at spille smukt og harmonisk sammen. Det er nærliggende at føle sig som dirigenten foran et symfoni-orkester, ikke mindst fordi det gerne foregår bag den 7 meter brede mixepult i en stor mixe-biograf.
En mixebiograf er en full-size biografsal dedikeret til lydmix. Det vil sige at der i stedet for sæder, er spækket med lydudstyr, hvor tonemesteren kan sidde sammen med instruktøren og opleve filmen som den vil opleves i biografen, og ud fra det bestemme lydniveaer, dialog-karakter og lydenes "placering", f.eks. i surround-højttalere.
Finalmixet er ofte den allersidste kreative hånd der lægges på en film, og samtidig første gang instruktøren og andre kan opleve filmen på det store lærred, som den vil tage sig ud i biografen. Det er derfor også en meget intens proces, fyldt med kriser og store følelsesudbrud!
Et finalmix varer typisk 3-4 uger på en spillefilm, og den sidste dag i finalmix er af gode grunde den ultimative deadline for et flere måneder langt lyd-efterarbejde. Arbejdstiderne i mixebiografen illustreres glimrende af den mængde af halvtomme kaffekopper og løse ark med notater der som regel florerer på og omkring mixepulten…
En mixebiograf er en full-size biografsal dedikeret til lydmix. Det vil sige at der i stedet for sæder, er spækket med lydudstyr, hvor tonemesteren kan sidde sammen med instruktøren og opleve filmen som den vil opleves i biografen, og ud fra det bestemme lydniveaer, dialog-karakter og lydenes "placering", f.eks. i surround-højttalere.
Finalmixet er ofte den allersidste kreative hånd der lægges på en film, og samtidig første gang instruktøren og andre kan opleve filmen på det store lærred, som den vil tage sig ud i biografen. Det er derfor også en meget intens proces, fyldt med kriser og store følelsesudbrud!
Et finalmix varer typisk 3-4 uger på en spillefilm, og den sidste dag i finalmix er af gode grunde den ultimative deadline for et flere måneder langt lyd-efterarbejde. Arbejdstiderne i mixebiografen illustreres glimrende af den mængde af halvtomme kaffekopper og løse ark med notater der som regel florerer på og omkring mixepulten…