Musik klipningen
Musikken på en film er normalt ikke komponeret af tonemesteren, men af filmkomponisten. Men selvom filmkomponisten i princippet har gjort sit arbejde godt, og komponeret og indspillet musikstykker der matcher de enkelte scener godt, vil der alligevel altid være rettelser der skal laves. Og da det er tonemesteren der sidder med det samlede overblik over filmens lydside, og i sidste ende også skal finalmixe det hele så det går op i en højere enhed, er det oftest også ham (i samarbejde med instruktøren) der rent praktisk lægger musikken på filmen, justerer på timingen, flytter rundt på stykker og klipper ind- og udpunkter til. Tit bliver filmmusikken også leveret i mange spor, så det er muligt at skrue separat op og ned for, eller flytte på, fx. bas-sektionen eller trommerne, for på den måde at få dialog, lydeffekter og musik til at spille smukt sammen.
Selvom det i princippet kun er smårettelser der skal laves, løber det alligevel altid op, og musik-klipningen må derfor betragtes som en stor del af tonemesterens arbejde.
Udover den musik der er komponeret specielt til filmen, vil der næsten altid også blive brugt eksisterende musik. Enten det er en jazz-standard der kører på en radio i baggrunden, eller det er et pop-nummer der brager ud af biograf-højttalerne for at skyde næste scene i gang, er disse stykker musik som regel også timede, tilrettelagte og saksede rundt i af tonemesteren. Og da der altid er ballade med copyright og ophavsrettigheder til eksisterende musik, vil der som regel være tale om at skulle klippe mange forskellige bud til hver scene. Det er sjovt - og det tager tid.
Selvom det i princippet kun er smårettelser der skal laves, løber det alligevel altid op, og musik-klipningen må derfor betragtes som en stor del af tonemesterens arbejde.
Udover den musik der er komponeret specielt til filmen, vil der næsten altid også blive brugt eksisterende musik. Enten det er en jazz-standard der kører på en radio i baggrunden, eller det er et pop-nummer der brager ud af biograf-højttalerne for at skyde næste scene i gang, er disse stykker musik som regel også timede, tilrettelagte og saksede rundt i af tonemesteren. Og da der altid er ballade med copyright og ophavsrettigheder til eksisterende musik, vil der som regel være tale om at skulle klippe mange forskellige bud til hver scene. Det er sjovt - og det tager tid.